torstai 21. marraskuuta 2013

Synopsis



Kolme pukkia
- näytelmässä käytetään keppinukkeja

Heta Kakkola, Emilia Karttunen, Maisa Ahonen, Jenni Hyvönen, Jenny Hietanen ja Venla Hytönen Lako 2a


1. kohtaus: Kolme pukkia-laulu


Kolme pukkia, kolme pukkia,
sukkia, sukkia heiluttaa.
Kolme pukkia, kolme pukkia,
Toisilleen vilkuttaa.
Pikku-pukki juoksee...ihan huvikseen
Keski-pukki …
Iso-pukki... ”


2. kohtaus: Peikkolaulu
Sillan peikko murmur sillan päällä oleili,
se asui sillan alla ja sieltä murisi”




3. kohtaus : Pikku-pukki -laulu


-Pikku-pukki maistele ruohoa, “nam nam”
-huomaa paremman näköistä ruohoa sillan toisella puolella
-lähtee kipittämään sillan yli ja tapaa sillalla peikon
-peikko:“minulla on hirmuinen nälkä! Pistän sinut poskeeni!”
-pukki: “Älä minua syö, syö seuraava, isompi pukki!”


Pikku-pukki Bää-bää kipitteli sillalle. Sen syödä uhkas peikko,
vaan pukki sanoi näin:
"Älä ota minua, ota pukki seuraava,
ota Keski-pukki, tukeva kuin tukki."


4. kohtaus: Keski-pukki -laulu


-sama toistuu kuin kohtauksessa 3


Keski-pukki Bää-bää kolisteli sillalle.
Sen syödä uhkas peikko, vaan pukki sanoi näin:
"Älä ota minua, ota pukki seuraava,
ota Iso-pukki, tukeva kuin tukki."


5.kohtaus: Iso-pukki -laulu (loppukohtaus)


-sama alku kuin aiemmissa (3 ja 4 kohtaus)
-pukki: "En mä pelkää sinua, vaikka uhkaat minua,
olen Iso-pukki, tukeva kuin tukki."
-pukki puuskuu ja puhisee → työntää peikon jokeen
-kipittää muiden pukkejan luo


Iso-pukki Bää-bää tömisteli sillalle.
Sen syödä uhkas peikko, vaan pukki sanoi näin:
"En mä pelkää sinua, vaikka uhkaat minua,
olen Iso-pukki, tukeva kuin tukki."


Iso-pukki Bää-bää työnsi peikon jokehen ja iloisena kulki yli sillan sen.
Pukit ovat pellossa, syövät siellä ruohoa.
Laulu tää on loppu, kotiin tuli hoppu.


Huomioitavaa:
-repliikkejä ei ole lyöty lukkoon
-esityksessä pysyvät repliikit (ei improvisointia)
-pukeilla ja nukettajilla on “värikoodit”
-tempo on hidas ja selkeät tauot


Roolit:
Ohjaaja: Emilia
Muusikko/taidevastaava: Maisa
Pikku-pukki: Jenny
Keski-pukki: Venla
Iso-pukki: Heta

Peikko: Jenni


-Jenny

1 kommentti:

  1. Synopsiin on tosiaan tullut pieniä muutoksia. Kertojan roolia on suurennettu, jokaisen sillan ylityksen jälkeen Emppu kertaa tapahtumat lasten kanssa: mitä äsken tapahtuikaan?
    Myös välisoittoja on lisätty, joka antaa lapsille pienen hengähdys tauon. Näin saadaan esitykseen myös hieman pituutta lisää.
    Oikeastaan, nämä pienet lisäykset tulivat täysin tarpeeseen, koska on hyvä pysähtyä ajattelemaan, mitä juuri tapahtui? Mitä tunteita tapahtuma herätti? Nämä pienet lisäykset auttavat myös siinä, ettei tunnu siltä että vain "juoksisimme esityksen läpi".

    -Jenny

    VastaaPoista